Wahacz poprzeczny tylny
Budowa tylnej osi w wersji quattro jest zupełnie inna niż w ośce. Jednym z elementów jest wahacz poprzeczny, łączący górną część piasty koła z ramą podwozia. U mnie te wahacze były już mocno wytłuczone a ostatnio jeden zaczął skrzypieć. Udało mi się kupić używane, ale w dobrym stanie - bez luzów i innych uszkodzeń.
Do wymiany potrzebne będą: ściągacz do sworzni kulistych i klucze nasadkowe do odkręcenia nakrętek. Ja posłużyłem sięściągaczem o rozstawie widełek 17mm i maksymalnym rozstawie 60mm. Okazał się on minimalnie za mały i musiałem go troszkę przerobić - musiałem minimalnie powiększyć rozstaw między widełkami spiłowując nadmiar metalu. Sama wymiana nie jest trudna i można ją wykonać przy użyciu zwykłego podnośnika (lepiej zabezpieczyć się dodatkowo kobyłką). Najpierw wykręcamy śrubę łączącą wahacz z piastą a ściągaczem wyjmujemy wahacz od strony podwozia. Montaż nowego jest jeszcze prostrzy. Przed założeniem regulujemy go tak, by miał tą samą długość co stary, a następnie jediemy ustawić zbieżność i pohylenie profesjonalnie :-)
Co ciekawe wahacze te w Audi 100 i 200 C3 mają ten sam numer części jak te w V8 czy 100 i A6 C4 ale róznią się nieco budową. W starszych od strony piasty jest element metalowo gumowyn natomiast w nowszym jest tutaj przegub kulisty. Jednak wahacze te są zamienne i spokojnie można zamontować nowsze rozwiązanie.