Audi 200 turbo quattro > PrzełącznikiDzisiaj jest 4-12-2020 godzina 14:27:45

Przełączniki

Moje oryginalne przełączniki kierunkowskazów, świateł i wycieraczek przez ponad dwadzieścia lat mocno się wyeksploatowały. Kierunkowskazy nie zawsze wyłączały się samoistnie po wyprostowaniu kół, przełącznik świateł nie miał już najlepszego styku i dość mocno się grzał (a żarówki nie miały pełnego napięcia zasilania), natomiast przełącznik tempomatu nie blokował się w pozycji "AUS". W nieco lepszym stanie był przełącznik wycieraczek i świateł awaryjnych (był mniej używany). Przełącznik kierunkowskazów i świateł kilka miesięcy temu rozebrałem, wyczyściłem i przesmarowałem na nowo, co trochę pomogło, ale nie do końca. Przy okazji okazało się, że poprzedni właściciel już przy nich grzebał i oderwał pomarańczowe gniazdo wtyczki tempomatu od obudowy przełącznika. Pociął i ponownie nieudolnie polutował przewody. Moje stare przełączniki po wyjeciu z samochodu:
 
 
Okazyjnie udało mi się kupić nowe, nigdy nie używane, oryginalne przełączniki. Przełącznik kierunkowskazów i świateł dokładnie taki sam jak mój, natomiast przełącznik wycieraczek nieco inny: bez obsługi komputera pokładowego, a manetka wycieraczek w położeniu spoczynkowym nie jest poziomo, lecz jakby o jeden ząbeg u góry.
 
Przełącznik kierunkowskazów wymieniłem w całości.
 
Stary:
 
 Nowy:
 
Więcej pracy było z przełącznikiem wycieraczek. Musiałem przełożyć manetkę z przyciskami BC ze starego do nowego. Żeby wyjąć manetkę odkręciłem cztery śrubki trzymająceblaszaną osłonkę. Pod spodem znajdują się styki i mechanizm włącznika kierunkowskazów awaryjnych:
 
 
Po wyjęciu białego plastiku ze sprężynką wysunąłem manetkę kierunkowskazów. Następnie ostrożnie rozdzieliłem połówki obudowy. Wewnątrz znajduje się mechanizm wycieraczek. Wyciągnąłem kolejny biały element ze sprężynką a następnie manetkę. Na szczęście okazało się, że wewnetrzny mechanizm jest identyczny w obydwu przełącznikach. To "skrzywienie" znajduje się na samej manetce co widać na poniższych zdjęciach:
 
  
 
Przełożyłem ślizgacze stycznika z nowej manetki do starej, wyczyściłem ją z brudu i założyłem do nowego przełącznika. Przy okazji wymieniłem połamaną obudowę gniazda komputera. Sprawne gniazdo wziąłem z mojego starego przełącznika kierunkowskazów - czarne gniazdo tempomatu. Jest identyczne, rózni się jedynie kolorem. Teraz będę musiał pamiętać, że pomarańczowa wtyczka ma być podłączona przy lewej manetce :-)
 
Teraz przełączniki wyglądają i działają doskonale:
 
 
Dodano 08.01.09