Audi 200 turbo quattro > ZegaryDzisiaj jest 25-4-2024 godzina 9:09:23

Zegary

Jak w większości starych samochodów, również i u mnie pojawiły się "zimne luty". Problem pojawiłsie w zegarach. Standardowo wskazania predkościomierza co jakiś czas spadały do zera w czasie jazdy, czasem przez jakiś czas wogóle nie chciał nic pokazywać. Zazwyczaj pomagało stuknięcie w zegary. Problem nasilał się zimą. Dodatkowo niedawno pojawił się problem ze wskaźnikiem autochecka - czasem znikał obraz, lub pojawiały się jakieś dziwne kreski.

Zdecydowałem się rozkręcić zegary i naprawić te usterki. Po wyciągnięciu zegarów z samochodu odkręciłem śrubki (czerwone obwódki), nakrętki (niebieskie obwódki)  i rozłączyłem złącze (zielona obwódka):

Zdejmujemy tylną osłonę z płytką drukowaną a następnie wyjmujemy płytkę z zegarami z obudowy:

Wysuwamy obrotomierz - ciągnąc go do siebie, a następnie zdejmujemy płytkę drukowaną (uwaga na zatrzask przy dużej czarnej wtyczce za prędkościomierzem). Przy pomocy cyny i kalafonii poprawiamy wszystkie luty na płytce - szczególnie te przy gniazdach i złączach prędkościomierza (czerwone obwódki na poniższych zdjęciach):

Wyciągamy prędkościomierz z obudowy - po odkręceniu czterech wkrętów z tyłu obudowy:

Ostrożnie sciągamy wskazówkę, odkręcamy dwie czarne śrubki i zdejmujemy tarczę oraz pierścień i 2 czerwone ramki. Następnie odkręcamy trzy wkręty i zdejmujemy plastik. Z mechanizmem obchodzimy się delikatnie zwracając szczególną uwagę na oś wskazówki.

Odkręcamy dwa wkręty przy silniczku na plytce drukowane, odczepiamy ostrożnie przewody (są wciśniete na bolczyki) i zdejmujemy płytkę. Pod spodem jest mała plastikowa przekładnia:

 

Poprawiamy wszystkie luty na płytce. Szczególnie te przy wyprowadzeniach silniczka i przy szpilkach. U mnie były one popękane i utlenione. Wyraźnie było widać ciemny pierścień wokól lutu (czerwona obwódka):

Teraz w odwrotnej kolejności składamy prędkościomierz. Wciskamy wskazówkę w takiej pozycji aby wskazywała 20 km/h. Warto delikatnie przetrzeć tarczkę z kurzu i odcisków palców. 

Pozostało jeszcze poprawić luty na płytce drukowanej komputera pokładowego i autochecka. U mnie było kilka złych lutów przy wtyczce. Warto dla pewności przelutować wszystkie luty (z wyjątkiem tych przy układach scalonych lutowanych powierzchniowo). Szczególną uwagę zwracamy na luty zaznaczone ramkami:


Składamy zegary w odwrotnej kolejności. Przy okazji sprawdzamy i ewentualnie wymieniamy wszystkie żaróweczki od podświetlenia i kontrolek. Żarówki w czarnych oprawkach mają 1,2 W a w zielonych 2 W i na takie same wymieniamy.

Dodano 03.01.09